Ett barn har hundra språk : om skapande pedagogik på de kommunala daghemmen i Reggio Emilia, Italien. Studiehandledning
Specifikationer
Mediatyp Häftad
Förlag Sveriges Utbildningsradio AB
Sidantal 136
Språk Svenska
Vikt 188 g
Mått 122 x 190 x 8 mm
ISBN 9789126815002
Titel Ett barn har hundra språk : om skapande pedagogik på de kommunala daghemmen i Reggio Emilia, Italien. Studiehandledning
Artikelkod 76673
Utgiven 2000-02-01
Författare Anna Barsotti
Författare Ingela Maechel
Författare Karin Wallin
Lagerstatus: I lager
158 kr

Ett barn har hundra språk : om skapande pedagogik på de kommunala daghemmen i Reggio Emilia, Italien. Studiehandledning


Om skapande pedagogik på de kommunala daghemmen i Reggio Emilia. I svensk skoldebatt ställs ofta kunskap och skapande mot varandra. Hur gör man för att ta tillvara barns alla möjliga resurser? Kan vi i Sverige lära oss något genom att titta på synen på barn, kunskap och skapande och hur man arbetar i italienska Reggio Emilia?



”Ett barn har hundra språk men berövas nittionio. Skolan och kulturen skiljer huvudet från kroppen. De tvingar en att tänka utan kropp och handla utan huvud. Leken och arbetet, verkligheten och fantasin, vetenskapen och fantasteriet, det inre och det yttre görs till varandras motsatser.” En dikt av Loris Malaguzzi, chef för den kommunala barnomsorgen i Reggio Emilia, som ger uttryck för den syn man har där på barn, kunskap och pedagogik, d.v.s. den beskriver hur det inte får vara.

Kan vi i Sverige lära oss något av hur daghemmen ser ut i Reggio Emilia i Italien? Även i svensk skoldebatt ställer man ofta kunskap och skapande mot varandra. Man konstaterar att barn har svårt att läsa och skriva och förordar mindre skapande och ”flum” och mer teori i skolan. Men – hävdar man i Reggio Emilia – fantasi och förnuft är inte varandras motpoler. Fantasin är förnuftets förutsättning. Det gäller att ta till vara barnets hundra språk.

Program

Ett barn har hundra språk »