Från små människor till lärande individer
0 kr

Från små människor till lärande individer


Föreställningar om barn och barndom i förskoleprogram 1970–2000. Av Anne-Li Lindgren.


Lek och barn hör ihop. Men vad menar vi när vi säger att barn leker? Beskrivningarna av barns lek hänger ihop med två föreställningar om barndom som varit starka under 1900- talet: barn som skilda från vuxna och barn som lika vuxna. För hundra år sedan betonades skillnaderna mellan barn och vuxna i välfärdspolitiken, idag är det tvärtom: barn beskrivs som vuxna. En nyhet är att vuxna också beskrivs som barn – alla är lärande individer.

Anne-Li Lindgren följer i den här boken synen på barns lek i utbildningsprogram för förskolan från 1970-talet fram till år 2000. Hon visar hur leken har kopplats till lärande och hur forskare, läromedelsproducenter och förskolepedagoger har använt den i sin kamp om att definiera en god barndom. Dessutom studerar hon hur program och programserier har förhållit sig till de riktlinjer och läroplaner som reglerat förskolans verksamhet.

Boken kan laddas ner gratis som pdf genom att klicka på knappen "ladda ner prov" till vänster.

(Tryckt bok går att beställa från Arkiv förlag på www.arkiv.nu eller via bokhandeln.)