Tove Jonstoij

Jag hade tänkt bli poet. Jag skrev dikter som barn. En dikt fick jag läsa i radion. Länge tyckte jag att det var synd att jag inte fortsatte med poesin. Tills en dag då jag insåg att jag ju håller på med den hela tiden. När jag intervjuar barn och när jag gör mina program lyssnar jag alltid efter det viktigaste: det djupast kända, det mest drastiska, det mest personliga. Där, i det allra mest subjektiva, finns vår grund för lärande.

Jag kom till UR på rymmen från dagsjournalistik och med en längtan efter att få arbeta med både kunskap och estetiska uttryck. Den barnredaktion jag kom till hade just mött inspirationen från Reggio Emilia. Att göra programmen i dialog med barnen, att inte ta något för givet om hur barn är och hur barn lär, att använda sig att de hundra språken, att vägra uppdelningen mellan intellekt och känsla, mellan fakta och fantasi, att alltid söka ny kunskap och att alltid vara beredd på att överraskas - allt detta var avgörande erfarenheter som präglade min syn på lärande, på kunskap och de har satt spår i mina program.

I program som Dagisradion och Kusin Vaken har jag intervjuat hundratals barn. I Kusin Vaken samarbetar vi med författare och i det programmet föddes en gång i början av 1990-talet berättelserna om Sandvargen. Jag samarbetar också med musiker och i det senaste Kusin Vaken-projektet skrev artister låtar utifrån samtal jag haft med barn om rymden: ett möte mellan musikerns språk och barnens teorier.

Det är så lätt att flyga i radion. Radiomediet passar därför så väldigt bra för litteratur och teater. I serierna Peter Pan och Lille prinsen flygs det kors och tvärs över himlen och mellan verklighet och fantasi. Så kan berättelser öva vår föreställningsförmåga, en viktig kraft i lärande och idéutveckling. För det är samma förmåga att föreställa sig något som inte finns som tas i bruk när man lyssnar på en berättelse som när man konstruerar en aldrig så avancerad teori.

Nyligen följde jag nio barn i nio korta filmer för SvT barn (En stund med...). Även i den produktionen fanns Reggio Emilia-inspirationen med. Precis som en pedagog brottas man som dokumentärfilmare med frågan om hur man kan följa ett barn utan att styra det och utan att gå miste om just detta barns uttryck.

För lite äldre barn 9 - 14 år har jag haft glädjen att göra kulturserien Stjärnstopp och serien Rasismens historia, där vuxna som upplevt rasism som barn berättar om vad de varit med om. Och just nu gör jag för samma ålder Indiska berättelser, om hinduismen i form av radioteater.

 

I lager
199 kr

En liten bok om att lyssna på små barn

Tove Jonstoij och Åsa Tolgraven, radioproducenter på UR för serier som Kusin Vaken och Dagisradion, beskriver sina erfarenheter av att samtala med barn i förskoleåldern. De vill väcka frågor om hur vuxna bemöter barn och inspirera till fördjupade samtal i förskolan och hemma.

Ej i lager
218 kr

Hundra sätt att tänka : om Reggio Emilias pedagogiska filosofi

Boken vänder sig till dem som vill ha en samlad introduktion till Reggio Emilias pedagogiska synsätt och arbetssätt – till pedagoger, journalister, föräldrar, politiker och andra som är intresserade av barns lärande, modern kunskapssyn och pedagogiskt arbete i stort.

I lager
182 kr

Kusin Vaken-boken

Finns det stjärnor i havet? Varför går tiden? Kusin Vaken handlar om allt som är viktigt när man är fyra, fem, sex, kanske sju år. Boken vänder sig till barn, men också till vuxna som gillar att sitta och läsa tillsammans med barn och lyssna på vad de berättar.

I lager
112 kr

Kusin Vaken-skivan

Skiva med de sex radioprogram som ligger till grund för Kusin Vaken-boken. Här kan man höra barn som berättar om havet och tiden och annat spännande. Man kan också lyssna på finurliga barnlåtar och höra Jakob Eklund läsa berättelserna om herr Brundin och hans fisk- & smådjursaffär.